<teknologi>

Reiste til Brasil som prosjektleder med API-er i bagasjen

- Jeg var utsendt på oppdrag for en av våre kunder for å få folk til å kommunsere bedre. Reisen har forandret meg både faglig som prosjektleder og som menneske, forteller Anette Hansen (30) om sitt utenlandsoppdrag i Capgemini.
in e
w
Lenke kopiert

Capgeminis forretningsenhet Insights & Data og kunden hadde allerede et tett samarbeid da Anette gikk inn i et prosjekt som Agile Engagement Manager. Hennes oppgave som prosjektleder var å sette opp prosjektplaner, finne riktige ressurser, utarbeide risikoregistre, samt budsjettering og fakturering.

– De ønsket i tillegg å gå fra tradisjonell prosjektstyring til å jobbe agilt, sier Anette, som forklarer at hun først måtte innfri krav og sikre dokumentasjon. For å komme i gang styrte hun prosessene, satt opp scrum boards og holdt agile ceremonies.

–  Å gjennomføre endringer er krevende, men en veldig nyttig erfaring, forteller 30-åringen fra Bergen. Teamet besto av uhyre dyktige, fagtekniske personligheter og mange nasjonaliteter var representert.

–  For å finne de rette ressursene måtte vi lete i mange land og jobbe remote. Det er slik en merker det enorme apparatet Capgemini har i ryggen.

Les også: Derfor bør du prøve å jobbe i utlandet

Fra Skøyen til San Paulo

Brasil er et stort marked for kunden, og de siste årene hadde de gjennomført flere lokale oppkjøp av bedrifter og vokst veldig raskt. Selskapet sto midt i en transformasjon. De hadde  definert flere satsingsområder innen teknologi, og ett av disse var API-er.  De hadde allerede opparbeidet gode erfaringer innen dette området i Europa.  Siden planene for Brasil var ambisiøse, og det var svært små marginer for feil, besluttet kunden å sende Anette til Brasil for å hjelpe teamet med organiseringen opp mot Norge og Europa.

– Min oppgave var å forstå planene og tidslinjene og å bli kjent med prosjektarkitektene i det brasilianske miljøet. Jeg måtte finne ut hvordan de jobbet, hvordan de var organisert og hvordan de fattet beslutt. Som prosjektleder var det min oppgave å sørge for at vi planla så effektivt som mulig, forklarer Anette Hansen.

 

Om prosjektet

  • Application Programming Interface gir utviklere og brukere tilgang til data i en organisasjon eller applikasjon
  • På sikt vil det bli mulig å kunne selge innsikt til forbrukere ved bruk av eksisterende data
  • Prosjektet startet opp våren 2018 og består av et tverkulturelt team fra Norge, Sverige, Finland, India, Romania, London, Belgia og Nederland som jobber internt hos kunden, Capgemini eller andre samarbeidspartnere .
  • Prosjektleveranser startet i Norge, utvidet til Belgia, til Tyskland, til Colombia og nå til Brasil
Anette er tilbake i Oslo, men tror nokså sikkert det blir flere utelandsoppdrag.

Å jobbe i utlandet som prosjektleder

Selv om det var «drømmejobben» for en ambisiøs prosjektleder, så er det ikke alltid det passer å snu seg rundt, slippe alle forpliktelser hjemme og bare reise. Motivasjonen kom etter en samtale ved kaffemaskinen med Oscar Simonsen, leder for Insights & Data i Capgemini Norge:

– Han så at jeg var usikker og tok seg tid til å dele sin egen erfaring. Han sa at en utenlandsopplevelse som denne kunne jeg lære fra og bruke i alle prosjekter i fremtiden og som leder. Og da bestemte jeg meg for å reise.

Les også: «Jobber du som hacker!? Du ser jo ikke sånn ut!»

Møtet med Brasil

– Med oppgaven fulgte et stort ansvar. Ingen andre hadde gjort dette før meg, og jeg var nervøs. Brasil er ikke et ufarlig land å reise i som kvinne alene, sier Anette.

Det sosiale ble en viktig døråpner for Anette i Brasil. Se flere private bilder nederst i saken!
Brasilianerne tar seg gjerne en times lunsjpause - og det var ekstremt viktig å være en del av den

Hun ble innlosjert på hotell, og gjorde seg klar til å møte en helt ny kultur.

– Jeg var trygg i faget mitt, og prosjektet hos kunden kjente jeg veldig godt. De største utfordringene lå i å bli kjent med folk og finne ut av de kulturelle kodene.

Før hun reiste hadde all kommunikasjon med Brasil skjedd på Skype, og språkbarrieren hadde vært stor.

– De kviet seg for å snakke engelsk på telefonkonferanser, men med en gang vi ble kjent, kom vi over sjenansen og dermed også kommunikasjonsutfordringene. Brasilianere er nære og relasjonsorienterte folk. De tar seg gjerne en times lunsjpause der praten går rundt alt annet enn jobb. Det var ekstremt viktig å være en del av dette da det ofte var i uformelle situasjoner jeg fikk den informasjonen jeg trengte for å løse en oppgave.

Når kommunikasjonen var på plass, kunne den norske prosjektlederen gå i gang med å tegne opp organisasjonskart, forstå prosjektplaner og sette opp møter mellom kontorer i Europa og Brasil for å strømlinjeforme prosessene.

Arbeidserfaring for utvidet horisont

– Jeg fikk en utfordring, måtte definere oppgaven, legge en plan og gjennomføre den. Jeg har lært mye om å samarbeid og bli kjent med nye kollegaer. Arbeidserfaring i det søramerikanske markedet har gitt meg erfaring som jeg vil kunne ta med meg inn alle prosjekter jeg kommer til å jobbe med i fremtiden, sier Anette, som understreker at hun hele tiden hadde støtte fra Capgemini-teamet sitt hjemme i ryggen.

Det utgjør en enorm forskjell å bli sett og tatt vare på når man er på jobb langt hjemmefra

Etter seks uker i Brasil fikk hun ikke bare utvidet sin horisont som prosjektleder, men også som menneske.

– Når jeg møter utenlandske kollegaer her hjemme, gir jeg dem ekstra oppmerksomhet og setter av tid til dem. Jeg har selv erfart hvilken enorm forskjell det gjør å bli sett og tatt vare på når man er på jobb langt hjemmefra.

– Jeg hører til i Capgemini

Anette jobber for tiden mest i Norge. Prosjektet utvikler seg videre. Hun har fått avlastning av en agile coach som viderefører arbeidet med endringsledelse og en ny scrum-master er på plass, slik at Anette kan fokusere på forretningsutvikling.

Prosjektet som startet opp i Oslo, har vokst seg gjennom Europa, og videre til Sør-Amerika og Brasil. Det langsiktige målet er global utrulling, så Anette skal mest sannsynlig ut på jobbreise igjen. Men uansett hvor i verden et prosjekt tar henne, så er hun hel klar over hvor hun hører hjemme.

– Så ofte jeg kan spiser jeg lunsjen min «hjemme» i Capgemini.  Min jobbidentitet er Capgemini, og slik vil det alltid være. Jeg trives så godt. Tilliten jeg har fått er enorm, sier Anette.

Anette deler noen av sine minner og private bilder: