<teknologi>

Unngå å bli hengende etter: Bryt ned interne siloer nå

Agil metodikk og nedbrytning av interne siloer inngår i de fleste bedriftsstrategier. Men hva betyr det i praksis?
in e
w
Lenke kopiert
 

– Vi må bruke endringene vi opplever som en drivkraft inn i fremtiden, sier Christopher Eikanger Andersen.

Han er Digital Transformation Director i Capgemini.

5 tips som klargjør din bedrift til møtet med «den nye normalen»

  1. Spør deg selv “Hvorfor”? 
  2. Vær besatt av kundene 
  3. Bryt ned interne siloer
  4. Tro på samarbeid 
  5. Tål det uperfekte

– Det er nå det skjer. Noen rykker fra. Andre blir hengende etter. Det er helt avgjørende å ha smidige, agile arbeidssett – på tvers av hele organisasjonen for å levere nye tjenester i tempoet som nå kreves, sier Christopher Eikanger Andersen. Han er Digital Transformation Director i Capgemini.

Vi har allerede sett på verdien av å kjenne til hvorfor bedriften eksisterer og hva det vi si å være besatt av egne kunder.

Nå vender vi nesa innover …  for kommunikasjonsflyt og arbeidsmetodikk har stor påvirkning både på effektivitet – og attraktivitet.

- Nye og kjappe selskaper med fleksible organisasjoner og en endringsvillig arbeidsstokk har langt bedre forutsetninger for å ta et forsprang ut av svingen, enn de store tungrodde selskapene, sier Capgeminis Christopher Eikanger Andersen.

Tillit krever raske beslutninger

I Norge er vi vant til å kunne velge det aller meste selv. Det ligger i vår tradisjon og vår identitet å leve i et samfunn med valgfrihet innenfor de fleste områder. Så kom Korona, og vi ble lydige.

Vi gjorde som Erna Solberg sa, tok konsekvensene både på hjemmebane og på jobb – og ble en del av den norske suksesshistorien om hvordan vi knebler smitten. Men vår lydighet forutsetter tillit og raske beslutninger fra myndighetenes side.

–  Det har rett og slett vært imponerende å se offentlige myndigheter og NAV klare å utvikle og implementere digitale løsninger for automatisert søknadsbehandling i løpet av noen dager – man kan jo spørre hvorfor dette har tatt flere år tidligere? kommenterer Christopher Eikanger Andersen som mener at mange bedrifter kan lære litt av norske myndigheters håndtering av korona-krisen.

Det handler om endringsvilje, handlekraft og menneskefokus.

Vi ble lydige. Med få unntak har nordmenn lydig fulgt regler og råd til prikker og punkt. Men vår lydighet og tålmodighet har vært helt avhengig av raske beslutninger og tydelig kommunikasjon. 📷: iStock

Hvordan kan agil transformasjon ta oss inn i fremtiden?

Agil metodikk stammer fra begynnelsen av 2000-tallet og oppsto i forbindelse med programvareutvikling. Metoden er et sett med verdier og prinsipper som handler om å tilpasse seg raskt og effektivt.

Bedrifter som er organisert etter tradisjonell linjeorganisasjonen er preget av siloer, trege arbeidsprosesser, tunge beslutningsprosesser og byråkrati. Det vil ikke holde i fremtiden, mener Eikanger Andersen. Hans råd til alle bedrifter som føler at det går litt tregt om dagen, kommer klokkeklart fra hjemmekontoret:

– Se innover. Ikke se bort. Våg å se ærlig på hvordan selskapet er organisert. Er dere organisert basert på interne forhold eller hvordan kundene opplever selskapet?

Les også: Vær besatt av kundene

Se inn i boksen. Det er tid for en aldri så liten selvransakelse. Er det mye støv på organisasjonskulturen? Det vil hindre fremdrift og fart. 📷: iStock

Kunden bryr seg ikke om hvem som spiser glutenfri lunsj i kantina

Hvis en silostruktur og byråkrati preger hvordan bedriften tar beslutninger og møter markedet, hindres innovasjon. Vi forbrukere er opptatt av produkter og tjenester som fungerer som de skal – og som er lett tilgjengelige. Vi sjarmeres når vi blir forstått og sett, men de fleste gir blaffen i om de som får det til å skje er organisert til høyre eller venstre for kopirommet.

– Vi ser at mange store selskaper sliter fordi de har satte organisasjonskulturer og en arbeidsstokk som ikke har fått etterutdanning på lang tid, forklarer Christopher Eikanger Andersen. Han tror disse selskapene vil slite i konkurranse med mindre selskaper som kommuniserer lettere og endrer seg raskere.

Omlegging til agilt lederskap, krever at siloer rives ned og tankesett snus. Stikkordene er tilpasningsdyktighet og menneskefokus.

Tilpasningsdyktighet handler om å være lydhør og jakte på tilbakemeldinger. Agil metode verdsetter menneskene som skaper prosessen, mer enn prosessen i seg selv. Medlemmene av et team blir ikke sett på som utskiftbare deler som skal holde i gang en prosess, men som individer med unik kompetanse som endrer seg etter behov.

Akkurat det kan være en nøkkel i vanskelige tider.

Jeg hadde en fantastisk pizzaovn, men ingen kunder. Jeg så hva som skjedde i NY og spurte meg selv hva jeg kunne gjøre
Dimitri Syrkin-Nikolau, Dimo´s pizza i Chicago

Pakket bort mel og tomat – startet produksjon av verneutstyr

16. mars i år måtte Dimitri Syrkin-Nikolau stenge dørene til Dimo’s Pizza i Chicago. 70 prosent av omsetningen til pizzarestauranten hadde vært take-away pizzastykker solgt over disk.

Han hadde sett nyhetene om virusutbruddet i flere uker, og samme helg som Illinois stengte sine restauranter og utesteder, opplevde New York City begynnelsen på et smittemareritt.

Sykepleiere og leger rapporterte om mangel på verneutstyr (PPE) som N95-ansiktsmasker, frakker og hansker. Syrkin-Nikolau befant seg 1300 kilometer unna, i en storby som foreløpig ikke hadde kjent pandemiens fulle styrke. Alt han tenkte på var: Hva kan jeg gjøre for å forhindre mangel på utstyr i Chicago når pandemien treffer oss?

– Det virket kanskje usannsynlig at en pizzasjappe kunne produsere verneutstyr, men jeg hadde en veldig, veldig varm ovn, fortalte Syrkin-Niklau til BBC.

Etter å ha rådført seg med et par ingeniørvenner, gikk han til innkjøpt av store akrylark. Kort tid etter startet Syrkin-Nikolau og hans stab produksjon av ansiktsskjermer for helsepersonell. Pizzaovnen varmer opp akrylen til den er myk nok til å kunne bøyes i riktig form, og deretter festes den med skumlist og stropper. Ingen ansatte er permittert.

Han solgte pizzastykker over disk. Da kundene ble sittende hjemme, kikket eieren Dimitri Syrkin-Nikolau langt inn i pizzaovnen sin på jakt etter muligheter. Og det fant han. 📷: BBC / privat foto

Agil betyr smidig

Pizzabakeren i Chicago har suksessoppskriften: Kreativitet, endringsvilje og smidighet.

Christopher Eikanger Andersen mener alle bedrifter har mye å lære både av pizzeriaen i Chicago og av de som har lykkes med programvareutvikling gjennom agil metodikk.

Agile Alliance er en internasjonal ideell medlemsorganisasjon etablert for å hjelpe bedrifter med å utforske og innføre agile verdier, prinsipper og metode. Alliansen har utviklet «det smidige manifest» med 12 prinsipper som skal fungere som rettesnorer. Alt i alt handler det om endringsvilje – og våren 2020 har virkelig satt dette på agendaen.

  1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
  2. Ønsk endringer velkommen, selv sent i utviklingen. Smidige prosesser bruker endringer til å skape konkurransefortrinn for kunden.
  3. Lever fungerende programvare hyppig, med et par ukers til et par måneders mellomrom. Jo oftere, desto bedre.
  4. Forretningssiden og utviklerne må arbeide sammen daglig gjennom hele prosjektet.
  5. Bygg prosjektet rundt motiverte personer. Gi dem miljøet og støtten de trenger, og stol på at de får jobben gjort.
  6. Den mest effektive måten å formidle informasjon i et utviklingsteam er å snakke ansikt til ansikt.
  7. Fungerende programvare er det primære målet på fremdrift.
  8. Smidige metoder fremmer bærekraftig programvareutvikling. Sponsorene, utviklerne og brukerne bør kunne opprettholde et jevnt tempo hele tiden.
  9. Kontinuerlig fokus på fremragende teknisk kvalitet og godt design fremmer smidighet.
  10. Enkelhet – kunsten å maksimere mengden arbeid som ikke blir gjort – er essensielt.
  11. De beste arkitekturer, krav og design vokser frem fra selvstyrte team.
  12. Med jevne mellomrom reflekterer teamet over hvordan det kan bli mer effektivt, og teamet justerer adferden.