<teknologi>

Rekruttert på vei til forelesning – fikk brakstart på karrieren

Dagen før søknadsfristen gikk det opp for Haakon Ellefsen at Capgemini utvikler tjenester samfunnet trenger i dag og fremtiden. Han brukte natten til å skrive søknad – noe som viste seg å være en god investering.
in e
w
Lenke kopiert

Under studiene på UiA var det prosessledelsesfaget Haakon Ellefsen likte best. Han var likevel litt usikker på hvordan han kunne bruke det han lærte i arbeidslivet. Drømmen hans var å kombinere det han hadde lært i prosessoptimalisering med teknologi.

På Karrieredagene på UiA møtte han Ida som jobbet i AI-teamet til Capgemini. Hun hadde gått akkurat det samme studiet som Haakon og fortalte om mulighetene som fantes i Capgemini; om graduateprogrammet IgnITe og hvordan han her kunne bruke det han hadde lært på unviersitetet med Robotic Process Automation (RPA) i Intelligent Automation-teamet.

– Jeg ble rekruttert på stand på vei til en forelesning på UiA. Jeg trodde Capgemini kun var et utviklerselskap, men forstod raskt at det ikke var tilfellet. Capgemini driver med så mye annet – tjenester vi tenker kundene vil trenge i dag og i fremtiden. Da fikk de meg på kroken. Ettersom dette var dagen før søknadsfristen, satt jeg oppe hele natten og skrev søknad, forteller Haakon.

Les også: Fery ble ikke fotballspiller – han ble dataanalytiker

Fikk kul case på intervjuet hos Capgemini

Da intervjuprosessen startet, ble forventningene store. Haakon ble presentert for to caser og nå i ettertid ler han litt av opplevelsen:

– Jeg ble intervjuet av en som heter Jonas som spurte meg om jeg likte ski eller lyspærer best. Jeg svarte ski – og fikk jeg lyspærer som oppgave i retur, forklarer han.

Oppgaven handlet om hvor mange lyspærer som ville bli solgt i Sverige det kommende året.

– Det var en kul og morsom case å presentere fordi de var interesserte i å høre hvordan jeg resonnerte. Etterpå fikk jeg en reell case med prosesskartlegging. Intervjuene ga meg en ekstrem mestringsfølelse, sier Haakon.

Deretter gikk det slag i slag, og i sommerferien var han i et møte hos salgsavdelingen, for å avklare hvilket prosjekt de skulle sette han på? Allerede i dette første møtet ble han preppet, fikk beskrivelse av prosjektet og fikk møte kunden. Alt var klart for høsten, langt raskere enn Haakon hadde forventet.

– Dette var jo midt i sommerferien, så jeg troppet opp i møtet med feriekofferten, klar for å dra til Syden!

En kombinasjon av å se muligheter, tørre å utfordre status quo og å ha ydmykhet overfor andres kompetanse gjorde at Haakon Ellefsen har fått mange spennende muligheter i Capgemini.
 

Haakons tre tips til nyutdannede

  • Vær frempå – det setter kunder pris på. Kombinasjonen av å tenke på meg selv som en blanding av to av verdiene til Capgemini har alltid hjulpet meg: Vær modig og ydmyk samtidig.
  • Husk at du har noe å bidra med. Ikke vær redd for at forslaget ditt er dårlig i andres øyne. Da risikerer man å brenne inne med de gode forslagene også.
  • Hva man syns er interessant, vil variere. Med mange spennende fagområder er det lurt å være åpent for alt og gripe de mulighetene man får.
  • Bli kjent med mulighetene i ignITe

Rett inn på Intelligent Automation-teamet i Capgemini

Etter ferien startet Haakon i Intelligent Automation-teamet til Capgemini. Ute hos kunden følte han at virkelig at karrieren startet.

Haakon ble satt på prosjekt med en annen IgnITer, Kristoffer, og de skulle være en del av planleggingsfasen på programmet de jobbet med.

Oppgaven var å lage en systemdokumentasjonsmal i et Knowledge Management-system for deling og spredning av informasjon. Med dagens system hadde kunden systemdokumentasjon spredt overalt og visste ikke hvor de skulle lete, hvilken mal man skulle bruke eller hva man kunne forvente. Haakon syns utfordringen var spennende.

– Dette var en fin startmulighet til å vise seg frem litt. Vi gjorde derfor litt ekstra ut av det. Vi fikk gjennomslag for ekstra «add ons» i tjenesten som gjorde at de fikk et nytt syn på mulighetene som fantes. Sånn ble vi pådrivere for hvordan de kunne få bedre utbytte av tjenesten.

Haakon og teamet så nye muligheter og deres jobb ble å kartlegge, sikre informasjonsflyt og få alt til å henge sammen. Ved å jobbe på denne måten opplevde han økt tillit og en stor mestringsfølelse. Dette førte til en ny strategisk rolle for å lage målbilde for prosjektet.

– Etter åtte-ni måneder satt jeg plutselig på veldig mye ansvar, fastslår han.

Etter åtte-ni måneder satt jeg plutselig på veldig mye ansvar.
Haakon Ellefsen, Capgemini

Fikk frihet, tillit og tid

Det var også sånn Haakon fikk mulighet til å jobbe med Microsoft-teknologi, da han ble bedt om å utvikle målbilde for en ny samhandlingsplattform i skyen hos kunden. Løsningen skulle basere seg på Office 365, og jobben hans var å kartlegge hvordan de lå an i dag. Teamet fant fort ut at det var et stort behov for bedre samhandlingstjenester. Men det var ingen selvfølge hvilken del av tjeneste de trengte. Veien videre ble derfor å lage et veikart – hvor er du i dag og hvordan kommer du deg dit du vil om tre år? Teamet identifiserte fort at de manglet en skystrategi.

– Det var ingen klar plan for hvordan de skulle dra nytte av skytjenester i bedriften. Dette er i utgangspunktet et veldig viktig fundament. Med nye tjenester i skyen trenger man en strategi som ligger til grunn. Det hadde de ikke.

Men Haakon kunne ingenting om skystrategi. Likevel fikk han frihet, tillit og tid til å sette seg inn i materiale og forstå det.

– Det var veldig kult. Jeg fikk bruke Capgeminis faglige nettverk og fikk tid til å lære meg noe nytt hvor kunden hadde tillit til at det jeg lærte meg nå ville være nyttig for dem senere.

Slik utviklet Haakon en strategi som ble en viktig del av leveransen til kunden. Alt dette skjedde det første halvannet året av IgnITe-perioden hans. I løpet av to år i prosjekt hos kunden fikk han jobbe med alt fra interne prosjekter til linjeprosjekter, oppgradering av økonomisystemer, strategiutvikling, prosjektledelse, nye skyløsninger og prosesskartlegging. Alt annet enn det han så for seg på standen i Vrimlehallen på UiA to år tidligere.

Etter to år i Capgemini jobber Haakon Ellefsen med noe helt annet enn grunnen til at han søkte på jobben – noe han er tipp topp fornøyd med.

IgnITe gir mange muligheter

Hvis Haakon skulle dratt tilbake til UiA og holdt en studentpresentasjon ville han snakket om konsulentrollen og hva det innebærer. Han mener det er mye forvirring rundt det. I graduate-programmet til Capgemini, IgnITe, kan man heldigvis prøve mye forskjellig.

Gjennom kurs som fokuserer på samarbeid med kunden og presentasjonsteknikk har Haakon lært seg flere teknikker som han har tatt med seg videre i prosjekt. Det er mange ting som bygger opp under det å være en konsulent som man ikke nødvendigvis lærer på skolen.

Haakon mener at selv om man lærer det meste ute hos kunden underveis, er kursene man får i IgnITe et godt verktøy å ha med seg. Ignite-programmet gir deg et nettverk og innsikt i de ulike fagfeltene capgemini har å tilby, mener Haakon.

– IgnITe fjerner fordommene man har til konsulentbransjen, der man ofte tror at man må overprestere og være formell. Jeg opplevde at det bare var hyggelige, vanlige folk rundt meg og at det var det Capgemini ville ha.