Hvordan gjøre hjemmekontoret til et produktivt og godt sted å være?

De fleste av oss har nå gått inn i en tilværelse med hjemmekontor på grunn av COVID-19. Dette er for mange veldig nytt, og kan oppleves utfordrende.

Her er derfor noen tips for å opprettholde produktiviteten, effektiviteten og en god helse mens du arbeider hjemmefra.

Hjemekontor: Planlegg og strukturer arbeidsdagen din

  • Stå opp! Å svare på e-poster fra sengen bare sekunder etter at du har våknet, kan oppleves effektivt – men det skaper mindre tilstedeværelse og ikke minst ugunstige sittestillinger.
  • Skap et dedikert arbeidsområde for å skille arbeidsplassen fra resten av hverdagslivet.
  • Forsikre deg om at du har tilstrekkelig utstyr som skjermer, tastatur, mus og lydenheter.
  • Behold morgenrutinene. Kanskje skal du gå en kort tur før du begynner arbeidsdagen tilsvarende reisetiden til en vanlig jobbdag? Drikk kaffe som du pleier, kle på deg og spis frokost. Forsøk å gjøre det samme hver dag.
  • Planlegg arbeidsdagen din: Skriv ned oppgavene for dagen og strukturer hva du vil gjøre før og etter lunsj.
    “Planner” er et Microsoft-verktøy som gjør det enkelt for deg og dine kollegaer å holde oversikt over arbeidsoppgaver.
    Her finner du Microsoft sin beskrivelse av Planner i Teams
  • Er dere flere som jobber hjemme eller er hjemme fra skole? Snakk sammen! Fortell de andre i hjemmet hva du skal gjøre «på jobben» i dag slik at planen din er mulig å gjennomføre. Juster planen i fellesskap for å tilrettelegge for at alle får en effektiv dag
  • Planlegg når du tar lunsjpause, og sett av tid nok til å gå ut av arbeidsområdet til et annet rom før du vender tilbake til jobben.
  • Husk at husarbeid ikke hører til i arbeidstiden. Det gjør du når du er ferdig på jobb!
  • Avslutt dagen med en rutine som markerer slutten på arbeidstiden. Det kan være å bevisst skru av pc-en, skifte klær, gjøre husarbeid eller gå tur med (eller uten) hunden.
Det gjelder å finne løsninger som passer for deg! Her er en sniktitt inn et par hjemmekontor hos oss i Capgemini.
Kle deg som om du var på kontoret!

Hvordan ser ditt hjemmekontor ut?

  • Forsikre deg om at du sitter komfortabelt for å forhindre skader og ubehag, og juster høyde på stol og bord dersom det lar seg gjøre
  • Slipp inn godt med lys, og husk å drikk og spis nok i løpet av arbeidsdagen
  • Kle deg som om du var på kontoret! Dette markerer at du er på jobb og må levere godt, og understreker skillet mellom arbeidstid og fritid
  • Fysisk rot blir lett også mentalt rot, så hold arbeidsområdet rent og ryddig

Ikke undervurder eller glem (digital) sosialisering med venner, familie og kollegaer

  • Sosialiser med venner, familie og kollegaer jevnlig via telefon eller video, også om du kun ønsker å snakke. Dette er viktig da vi normalt møter andre på arbeidsplassen
  • Ta meningsfulle pauser og trekk frisk luft, for eksempel ved å åpne et vindu eller ta en tur ut døren
  • Arranger virtuelle måltider eller kaffepauser med kollegaer og venner
  • Finn deg en «remote buddy»: gå sammen med en annen som følger deg gjennom uken og fungerer som en sparringspartner (planlegg dagen, snakk om det du har på hjertet o.l)
  • Arranger online leker eller energizers, som f.eks Kahoot eller video-møter med diverse aktivitete
Litt rotete hjemme? Behold profesjonaliteten

Utnytt det store spekteret av funksjonaliteter som tilbys av samarbeidsverktøy som Teams

Microsoft har nå tilgjengeliggjort Teams gratis for alle. Teams er et glimrende verktøy å benytte seg av i en situasjon som vi har nå. Microsoft Teams muliggjør samarbeid, kommunikasjon og virtuelle møter — nesten som å være i samme rom. Dette er en mulighet for å bruke teknologien til det det er verdt — så la oss gjøre det!

Her forklarer vi enkelt med Sway hvordan du kommer igang med en gratis Teams-bruker

Her er guiden om hvordan å starte et møte i Teams.