<kompetanse>

Fagsamling med WOW-faktor!

Capgemini Norge startet året med en intern fagdag full av spennende foredrag og trivelig sosialt samvær. XChange er en verdifull arena for kompetansedeling, kulturbygging og samhold – en skikkelig kickstart på 2024.
in e
w
Lenke kopiert

Å starte året med fagsamlingen XChange er en verdsatt tradisjon i Capgemini, og stemningen var høy allerede da deltakerne møttes på The Qube ved Gardermoen. De ansatte er Capgeminis viktigste ressurs, og å samles til en innholdsrik og sosial fagdag bygger verdifulle bånd på tvers av organisasjonen. Den røde tråden for årets XChange-samling var kunstig intelligens, og fra scenen holdt representanter fra kunder og samarbeidspartnere som DNB, Helse Sør-Øst, Statens vegvesen og Microsoft interessante foredrag.

Bransjeforståelse er avgjørende

Kompetansehuset Capgemini har en sentral rolle for å forme fremtiden, og er med og akselererer verdiskapingen for sine kunder. Det krever solid bransjeforståelse.

– Store teknologiskift utfolder seg, og det krever at virksomheter må tilpasse seg. Også bærekraft er en viktig driver for endring. I et mer krevende marked må vi være enda tydeligere overfor kundene på hva vi faktisk kan hjelpe dem med å oppnå. Å bygge industriekspertise er helt avgjørende, sa administrerende direktør Karl Thomas Reinertsen i Capgemini Invent Norway.

Kombinasjonen av teknologisk ekspertise, konsulent- og ingeniørkompetanse er unik hos Capgemini. Det gjør selskapet til en ettertraktet tranformasjonspartner.

– Vårt viktigste oppdrag er å hele tiden å sikre at våre kunder får tilgang til all den kompetansen vi besitter på en sømløs måte, legger Karl Thomas Reinertsen til.

Global reach – local touch

Tilgang til global kompetanse er en stor styrke som også norske kunder drar nytte av. Dersom en virksomhet opplever et uventet problem eller lignende, kan Capgemini raskt sette sammen et team med de beste hodene i verden som kan rykke ut.

– Som globalt kompetansehus kombinerer vi solid teknologikunnskap med unik bransjeforståelse. Det setter oss i en særstilling som rådgivere. Men uavhengig av avdelinger og fagkompetanse snakker vi med én stemme overfor kundene. Og det betyr ikke at alle er like – vi har et stort mangfold på våre åtte kontorer i Norge. Mangfold skaper merverdi for både organisasjon og kundeleveranser, sa administrerende direktør Jens Middborg i Capgemini Norge.

Etter foredragene fra hovedscenen var det tid for lynforedrag. Her kunne deltakerne lytte til kolleger som delte sin kunnskap og erfaring fra sine felt. CSR, Engineering, E-sport, frog og Sogeti hadde også egne stands hvor man kunne slå av en prat med medarbeiderne, før kvelden ble avsluttet med en felles middag som inneholdt prisutdelinger, musikk og god stemning.

Inspirerende foredrag

Platform engineer Kristoffer Lie begynte å jobbe i Capgemini dagen etter at han leverte sin bacheloroppgave i digital infrastruktur og cybersikkerhet ved NTNU Gjøvik i mai 2023. Kristoffer kommer fra Fredrikstad, og var overlykkelig da han skjønte at det var mulig å få jobb i Capgemini i hjembyen.

– Jeg er ikke så glad i storbylivet, men var overbevist om at jeg var nødt til å bo i Oslo for å bygge en karriere. Jeg elsker cloud og cybersikkerhet, og for meg er det drømmen å kunne jobbe med det i Fredrikstad, sier han.

Da Kristoffer begynte i Capgemini fikk han i oppdrag å jobbe med terraform og skyteknologi.

– Bachelorutdanningen var bred og ganske generell, og jeg hadde ingen prosjekterfaring. «Det du ikke kan fra før kan du lære», sa sjefen min, og for meg som helt nyutdannet var det fantastisk å oppleve delingskulturen som preger Capgemini, forteller han.

Kristoffer er del av Capgeminis Ignite Graduate-program, et ettårig program for nyutdannede i selskapet.

– Vi er 60 personer som startet omtrent samtidig og samles til kurs og workshops. Det er et fantastisk fellesskap, forteller han.

Kristoffer kom til The Qube full av forventinger, som ble innfridd og vel så det.

– Det er utrolig gøy å møte så mange kolleger på ett sted, og foredragene er veldig inspirerende, sier han.

Lynforedrag med dyktige Capgemini-ansatte sto på programmet under årets XChange. Foto: Adam Vollelv

Ut av komfortsonen

Porteføljeleder DCX Anette Sejerstad Bødtker har jobbet i Capgemini i ti år, og har alltid prioritert å få med seg XChange-samlingene.

– Vi har blitt mer og mer vant til å møtes på Teams, derfor er det gøy å kunne samles på denne måten av og til. Det er en dag full av faglig innhold, men det er også veldig sosialt og hyggelig. Jeg vet ikke hvor mange jeg har klemt på i dag, men det er ikke få, sier hun.

I løpet av årene i Capgemini har Anette blitt godt kjent med selskapet, likevel er XChange en god mulighet til å dykke enda dypere ned i materien.

– Capgemini er et enormt selskap som leverer ende-til-ende-tjenester der ute, og her blir vi utfordret til å komme litt ut av komfortsonen. Line up-en i dag er noe av det beste vi har hatt – det er fantastisk å høre på faglige diskusjoner og perspektiver som utfordrer tankegodset ditt litt. Det er veldig motiverende, og sår noen frø du tar med deg inn i arbeidshverdagen og diskuterer videre med kolleger, fastslår hun.

Å bli enda bedre kjent med kollegene er også en fordel når man er ute i oppdrag, mener Anette.

– Vi har mye glede av det interne nettverket både faglig og sosialt. Jeg har så mange ekstremt dyktige kolleger, og det nettverket kan jeg trekke på når jeg trenger det. Det finnes så mange muligheter i Capgemini, og jeg lærer noe nytt hele tiden. Det er grunnen til at jeg har blitt værende så lenge, sier hun.

Arena for kunnskapsdeling

Lars Snellingen er sjefskonsulent og leder for teknisk faggruppe i Sogeti, samt leder for SogetiLabs i Norge. Han har vært i Capgemini i drøyt fire år og omtaler XChange som en inspirasjonsboost på starten av året.

– Det er fantastisk å treffe mennesker på tvers av lokasjoner og avdelinger, og lære av hverandre. Dette er en unik arena for kunnskapsdeling, samtidig som vi får muligheten til å lytte til spennende foredrag. I dag har det handlet mye om generativ AI, og jeg synes det er inspirerende med fokus på det vi skal jobbe med fremover, sier han.

Lars tar med seg både faglig påfyll og trivelige møter med gode kolleger fra samlingen.

– Grunnen til at jeg blir værende i Capgemini er jo nettopp alle de hyggelige og flinke folkene jeg har rundt meg. Samtidig lærer jeg mye nytt innenfor mange fascinerende områder, og får jobbe med spennende kunder, sier han.

Capgemini starter hvert år med XChange – en fagdag spekket med foredrag og god stemning. Foto: Adam Vollelv

Kompetansefabrikk

Øyvind Eikeland er direktør CloudLead i Cloud & Custom Applications og deltok på Xchange for første gang.

– Jeg begynte i Capgemini for to måneder siden, og jobber mye med skyteknologi for kunder som skal flytte eksisterende systemer til skyen, eller skal i gang med nye prosjekter som tar i bruk sky, forteller han.

– XChange er en fin anledning til å hilse på nye kolleger, og for meg er det spesielt interessant å høre lynforedragene fra konsulenter i oppdrag, legger han til.

Årsaken til at Øyvind søkte seg til Capgemini er at det er et stort selskap med spennende kunder og store prosjekter både nasjonalt og internasjonalt.

– Capgemini er en kompetansefabrikk med flinke folk som jobber med viktige samfunnsprosjekter. Jeg har fått en veldig hyggelig mottakelse og har kommet godt i gang, sier han.

Gir stolthetsfølelse

Ragnhild Hauge er Vice President og sektorleder for Defence & Public security, og har jobbet i Capgemini i snart fire år.

– XChange er en flott anledning til å treffe mange kolleger – det er viktig at vi møtes fysisk av og til og kan bygge nettverk. Derfor ser jeg på minglingen i pausene som like viktig som det faglige innholdet, for der blir vi kjent med nye mennesker og får innblikk i kompetanse vi ikke normalt kommer borti, fastslår hun.

Å se hvor stort kompetansemiljø hun er en del av gir Ragnhild følelse av stolthet.

– Å oppleve det store mangfoldet i Capgemini, både når det gjelder alder, fag og erfaring, i en annen kontekst enn vanlig er utrolig bra. Særlig for konsulentbransjen er slike samlinger viktige, fordi mange sitter mye ute hos kundene. Jeg drar herfra med faglig påfyll og en stolthet som henger igjen lenge etterpå. Det er litt sånn «Wow, er det et sånt miljø vi jobber i!» som det er lett å glemme litt i hverdagen, sier hun.

Ragnhilds motto er «fun», og XChange er nettopp det, påpeker hun.

– At vi også klarer å innlemme flere av de store kundene våre på en slik fagsamling sier mye om den tilliten de har til oss. Det er en stor tillitserklæring at de kommer hit og deler sin kompetanse og sine erfaringer, sier hun.