<teknologi>

Samarbeid heller enn rivalisering

- Å jobbe åpent side om side med konkurrentene øker effektivitet og produktivitet!
in e
w
Lenke kopiert

Det er stor enighet om at konkurranse er sunt og skjerper de fleste. Men samarbeid kan ofte fungere langt bedre enn rivalisering, sier Christopher Eikanger Andersen. Han er Digital Transformation Director i Capgemini.

I kampen mot smitte, har avstand vist seg å være en god strategi. Men når forretningsstrategier skal videreutvikles, og bedrifter skal ut av krisen – så kan åpenhet og tillit faktisk gi bedriften et konkurransefortrinn.

Les også: Slik skaper vi den nye normalen

Idéer om klynger og nettverk som motor har stått sentralt i den næringspolitiske debatten i Norge de siste 25 årene. Empirisk forskning påviser sammenhenger mellom innovasjonsgrad og samarbeid, og flere teorier har rettet søkelyset mot relasjoner mellom aktører – og samtidig belyst de negative konsekvenser ved manglende samhandling.

Men har koronakrisen tatt dette til et nytt nivå?

 
  • 8 år i Capgemini
  • Utdannet siviløkonom
  • Sentral i etableringen av Capgemini sin satsing på Customer Experience og Salesforce.com-teknologi
  • Jobbet to år i Capgemini Nederland
  • Ledet satsningen på Digitale kundeopplevelser
  • Prosjektleder for oppstarten av Capgemini sitt designbyrå Idean
  • Jobber i dag med å rådgi Capgeminis strategiske kunder innen digital transformasjon
- Se på Kolonial som bygger et økosystem av tredjeparts samarbeidspartnere som kan selge varer på deres plattform. Det gir et større tilbud til forbrukerne, en mer effektiv distribusjon, og Kolonial får nye mulighet til for eksempel kryssalg, oppsalg og «bundling» av varer, sier Capgeminis Christopher Eikanger Andersen som tror samarbeid er en nøkkel til fremtiden.

­Vaksineutvikling og samarbeid på tvers

Samtidig som antallet smittede og døde av koronaviruset i verden stiger ubønnhøring hver dag, har utviklingen av en vaksine tatt et langt steg videre.

Gigantene GSK og Sanofi går sammen om å utvikle en Covid-19-vaksine. Forskere over hele verden samarbeider om å finne en felles formel. Kina er i gang med flere separate kliniske forsøk, og President Xi Jinping har lovet at en eventuell kinesisk vaksine vil bli et «globalt, offentlig gode». De første testene av korona-vaksinen på mennesker viser svært oppløftende resultater, ifølge den globale vaksinealliansen Cepi, som har hovedkontor i Oslo. Cepi har også inngått en avtale med selskapet CSL om produksjon av en vaksine som utvikles ved Queensland universitet i Australia.

– Det samarbeidet vi ser nå er kun mulig når selskapene er enige om at dette ikke kun handler om å selge sin egen vaksine – men faktisk om å bedre folkehelsen og stoppe en global pandemi, sier Christopher Eikanger Andersen.

Les også: Still deg spørsmålet: Hvorfor eksisterer vi egentlig?

Samarbeidet vi ser verden over hadde ikke vært mulig uten et felles mål - som ikke kun handler om profitt. 📷: iStock

– Samarbeid betyr ikke å slå sammen

Andersen tror at vi i fremtiden kommer til å se økt samarbeid der det gir mening, og konkurranse der det er nødvendig. Han trekker frem oljebransjen som et eksempel på en bransje som har tatt åpenhet på alvor.

– Oljeselskapene samarbeider om å samle inn data. Det gir mening, for det er bedre for miljøet å ha én seismikkbåt som skyter i Nordsjøen enn fem. Men konkurransen er viktig i forhold til hvem som best mulig konverterer dataen til innsikt og dermed kommer opp med de beste løsningene, sier han og tror flere bransjer vil se på samarbeidsløsninger fremover.

- Det gir mening at oljeselskapene skal samarbeide om å samle inn data. Det er bedre for miljøet å ha én seismikkbåt som skyter i Nordsjøen enn fem. 📷: iStock

Samarbeid, API-er og åpne data

Evolusjonærvitenskapelig forskning hevder det bevist at grupper som samarbeider, utkonkurrerer grupper som er egoistiske. Samfunnet vårt er bygget på ideer om solidaritet, likestilling og samarbeidsvilje, og den «nordiske modellen» har skapt en bærekraftig modernitet takket være balansen mellom samarbeid og konkurranse.

Men fremdeles er rivalisering, konkurranseinstikt og kampen om å være først – ganske førende i business. Men kanskje er ikke det å holde kortene tett til brystet (og budsjettet) nødvendigvis den beste strategien nå som verden går gjennom en krise.

Christopher Eikanger Andersen mener at selskaper som møter den nye normalen med API-er og åpne data som tillater utveksling av informasjon og utvikling av økosystemer mellom kunder, partnere og konkurrenter, kommer til å ta innersvingen på de andre inn i fremtiden.

Vi har lært av avstand og håndvask er viktig for å hindre spredning av smitte. Men nå skal vi etablere den nye normalen, og da kan åpenhet og samarbeid være en nøkkel for å få hjulene raskt i gang igjen, mener Christopher Eikanger Andersen.

Skap økosystemer som øker kundeopplevelsen

Når store aktører anerkjenner hverandre istedenfor å kjempe om kundenes oppmerksomhet, kommer det produktutviklingen til gode.

Andersen mener at Kolonial går foran som et godt eksempel. De styres av å skape gode tjenester, og tenker åpenhet. Istedenfor å klamre seg til egne kunder ser de muligheten i samarbeid med flere aktører.

– De bygger et økosystem av tredjeparts samarbeidspartnere som kan selge varer på deres plattform. Clas Ohlson er inne, og det samme er Strøm Larsen. Det gir et større tilbud til forbrukerne når flere aktører kan bruke Kolonial som markedsplass for sine varer. Vi får en mer effektiv distribusjon, og Kolonial på sin side får nye mulighet til for eksempel kryssalg, oppsalg og «bundling» av varer. Og det er god business, sier Christopher Eikanger Andersen.