<teknologi>

Vær modig: Tål det uperfekte

Hvor attraktivt er egentlig det perfekte? Det er i alle fall ikke en god målsetting om du vil vinne.
in e
w
Lenke kopiert

Foto av Sondre Lerche: Isabell N. Wedin

Christopher Eikanger Andersen er Digital Transformation Director i Capgemini. Han ble selv satt direkte i karantene da pandemien spredte seg de første ukene. Med mye tid hjemme, hadde han som de fleste andre mer skjermtid enn normalt.

Det var dag to etter lockdown. Landet sto stille. Christopher surfet på Facebook.

– Og plutselig var Sondre Lerche der. Live. Upolert. Fra sin egen stue. Musikken var flott, men produksjonen var langt fra perfekt. Det var starten på en digital trend og musikkopplevelser på helt nye måter, forteller rådgiveren som mener at mange bedrifter kan lære av det musikkbransjen har fått til – og kanskje spesielt av Sondre Lerche.

Les også: Slik skaper vi den nye normalen

 

– Vi må bruke endringene vi opplever som en drivkraft inn i fremtiden, sier Christopher Eikanger Andersen.

Han er Digital Transformation Director i Capgemini.

5 tips som klargjør din bedrift til møtet med «den nye normalen»

  1. Spør deg selv “Hvorfor”? 
  2. Vær besatt av kundene 
  3. Bryt ned interne siloer
  4. Tro på samarbeid 
  5. Tål det uperfekte
- Jeg vet ikke om Sondre Lerche var smart eller om det var tilfeldig. Men poenget er at han var blant de som var først ute. Og nettopp derfor tok han rampelyset i mange kanaler, sier Sondre Lerche-fan og Digital Transformation Director i Cap Gemini Christopher Eikanger Andersen.

Så viktig er det å være først

Christopher skulle vært på konsert den onsdagen Norge ble stengt ned. Han beskriver seg selv som Lerche-tilhenger og er imponert over det artisten fikk til på kort tid.

– Jeg vet ikke om Sondre Lerche var smart eller om det var tilfeldig. Men poenget er at han var blant de som var først ute, og derfor tok han rampelyset i mange kanaler. Det var han som ble invitert til talkshowene for å snakke om situasjonen for kultur-Norge. Det var han som fikk spille live med KORK. Rett og slett fordi han grep muligheten – uten å tenke på at det måtte være gjennomprøvd og perfekt.

Kolonial.no var langt fra perfekt i starten

Eikanger Andersen trekker parallellen til dagligvarebransjen. Ganske lenge før korona-situasjonen gjorde hjemlevering av varer samfunnskritisk, var det en tydelig trend på vei. Det var et gryende behov, men ikke alle var klare. Flere aktører prøvde seg, men forretningsmodellen var vanskelig.

– Kolonial.no har blitt så store først og fremst fordi det var først ute. Det funket ikke kjempebra i starten, men de fikk mange nysgjerrige kunder. Som kompenasjon for litt startvansker hadde de en fantastisk kundeservice som ga kundene mer enn forventet, og så har de skalert opp parallelt. Nå leverer de en ganske prikkfri kundeopplevelse.

Det var langt fra perfekt i starten. Men de var tidlig ute - og brukte tilbakemeldingene de fikk til å videreutvikle produktet. 📷 : Kolonial.no

Da Korona-krisen traff landet, ble hele premisset endret. Behovet for hjemlevering var enormt, og kapasiteten ble raskt sprengt. For å kunne klare å levere til alle som ønsket det, kastet Kolonial seg rundt og fikk nettbutikken «Ferdigpakket» opp å stå i løpet av 48 timer. Her kan du lese mer om hva Kolonial.no gjorde

– Dette er også et eksempel på et «upolert» produkt som kastes raskt ut i markedet for å møte et behov, kommenterer Christopher Eikanger Andersen.

Senere har selskapet økt kapasiteten på Kolonial.no, og lagt ned matkasseprosjektet. Men «stuntet» har uansett ført til produktutvikling for tjenestene til forbrukerne.

– Vi fikk god respons på kassene, men nå prioriterer vi å gjøre den vanlige tjenesten vår enda bedre. Kassenes oppskrifter blir tilgjengelige slik at du enkelt kan legge dem i handlekurven din med ett klikk, skriver Kolonial.no på sine nettsider.

Fra det helt enkle – til store produksjoner

Christopher Eikanger Andersen har fulgt nøye med på det som har skjedd i musikkbransjen denne våren, og han er fascinert av hvordan kvaliteten har utviklet seg fra enkel livestream på Facebook – til skikkelig gjennomarbeidede, proffe konsertopplevelser.

– Jeg har hatt konsertopplevelser hjemme i egen stue som har overgått fysiske konserter – rett og slett fordi gjennomføringen har vært helt unik. Bransjen har skapt nye opplevelser, utforsket nye måter å filme på – og betaler vi for å se.

Lerche er blitt hyllet for sine sju intimkonserter alene med 20 publikummere i Emanuel Vigeland Mausoleum i Oslo, og sammen med Bergenfest Patience Live — leverte han en vakker helaftens konsertforestilling fra Håkonshallen i Bergen.

Hyller musikkbransjen for omstillingsevne

Musikkbransjen har denne gangen klart å adoptere en digital trend. Tradisjonelt har ikke denne bransjen jublet for endringer. Men korona-krisen har vist at det er mulig.

Eikanger Andersen mener at musikkbransjen er et forbilde for mange andre i forhold til hvordan de har tatt forbrukerne på alvor i denne krisen.

– Jeg er overbevist om at de kommer til å bygge mer lojale fans etter krisen på grunn av denne omstillingsevnen. Og kanskje ser vi en musikkbransje som har endret seg litt for alltid – og som vil få flere ben å stå på fremover. Vi tror at vi kommer til å ta med oss disse digitale måtene å distribuere musikk på inn i fremtiden.

Slik skaper vi «den nye normalen»