<Ledelse>

Ledelse nå: – Jeg måtte lære meg å være leder på nytt

Etter sju dager på jobb som nyansatt avdelingsleder må du stenge dørene du akkurat har fått nøkkelkort til. Hva i alle dager gjør du da?
in e
w
Lenke kopiert

Dette vet Ingvild Araldsen Blom. Hun ble ansatt som leder for offentlig sektor i Capgemini med oppstart 1. mars 2020.

– Jeg er gammel revisor, og er over gjennomsnittet glad i å forberede meg. Jeg var veldig bevisst på hvor viktig de første tre månedene som leder er, og hadde en klar plan for hvordan jeg skulle bli kjent med organisasjonen, medarbeidere, rutiner og kunder. I tiden fram til jeg skulle ta over som avdelingsleder hadde jeg dessuten lest en bunke bøker for å oppdatere meg på det nyeste innen ledelse, forteller hun.

– Så kom koronaen, og alle mine forberedelser var plutselig – satt på spissen – bortkastet.

Den nybakte sjefen rakk sju hele arbeidsdager før Capgemini Oslo stengte dørene og sendte ansatte hjem til kjøkkenbord og egentraktet kaffe. Innen ledelsesteori snakkes det ofte om paradigmeskifter og gamechangere – aldri har uttrykkene komme mer til sin rett.

– Jeg måtte på en måte lære meg å være leder på nytt, sier Araldsen Blom.

- Den delen av meg som liker å ha alt strukturert og forberedt, måtte jeg bare legge til side, forteller Ingvild Araldsen Blom.

Savner de uformelle møteplassene

– Den delen av meg som liker å ha alt strukturert og forberedt, måtte jeg bare legge til side. Det vanskeligste har vært å bli kjent med folk på samme måte som «vanlig». Microsoft Teams fungerer godt til det faglige, men jeg savner å møte folk fysisk. Jeg savner de uformelle møteplassene og samtalene rundt kaffemaskinen eller i lunsjen, forteller hun.

Selv etter utallige møter gjennom Teams er det ikke nødvendigvis slik at man umiddelbart kjenner igjen kollaegene sine i den «virkelige» verden. Dette opplevde den nyansatte lederen da hun – etter et halvår i jobben – endelig kunne møte avdelingen til lønningspils.

– Jeg var litt sent ute, og kastet meg ned på den siste ledige stolen. Jeg stusset litt over at jeg ikke kjente igjen ansiktene fra videomøtene, men begynte like fullt å hilse og nikke til gjengen rundt bordet mens jeg bestilte vin. Det viste seg at det slett ikke var kollegene mine som satt rundt bordet, men folk fra et helt annet firma. Aldri har jeg vært så flau som da jeg ble gjort oppmerksom på fadesen! ler hun.

Opplevelsen forteller lederen mer om på LinkedIn

- I Capgemini arrangerer vi en digital julegløggsamling før jul, men har utsatt den store julefesten til senere.
 

Ingvild Araldsen Blom

  • Utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI 1996
  • Leder for offentlig sektor i Capgemini Norge
  • Over 20 års erfaring i konsulentselskaper som Arthur Andersen, Ernst & Young og Sopra Steria
  • Jobbet med deling av data hos kunder som Skatteetaten, Digitaliseringsdirektoratet, Sykehuspartner og KS
  • Verdsetter balansen jobb og fritid

Jobber mer effektivt

Den store bekymringen da koronakrisen traff, var hvordan selskapet skulle klare å løse alle løpende oppgaver og prosjektleveranser med ansatte sittende på hver sin tue. Frykten viste seg å være ubegrunnet.

– Faktisk viser alle tall at vi leverer like bra, og ofte bedre, enn tidligere. På mange måter jobber vi mer effektivt. Du setter av en halvtime til et møte og kan ikke gå over tiden, for du skal rett inn i et annet møte etterpå. Halvtimen som går bort i å forflytte seg til et annet møterom eller annet lokale, er borte vekk, sier Ingvild Araldsen Blom.

– En annen fordel er at det geografiske skillet mellom kolleger er helt visket bort. Det utgjør ikke noen forskjell om du sitter i Oslo, Bergen, Stavanger, Fredrikstad eller Trondheim.

Nå må vi gjøre arbeidsplassene til noe mer enn et sted du bare jobber

– Alt går!

Ingvild Araldsen Blom er sikker på at hun kommer til å ta med seg mye lærdom fra koronaperioden tilbake til den «normale» hverdagen, og på spørsmål om hva som kommer til å stå igjen som det viktigste, er hun tydelig:

– At alt går! Selv om noe blir helt annerledes enn vi hadde tenkt, så finner vi en løsning på det. Samtidig ønsker jeg den «nye normalen» velkommen. Mer hjemmekontor og mindre reising vil nok være en realitet også i årene som kommer, tror hun.

Det er også blitt tydeligere hva som ikke funker like godt når man jobber fysisk adskilt.

– Når det gjelder kulturbygging, kompetansedeling og innovasjon har vi faktisk behov for å sitte mer sammen. Det gjør at vi utfordrer hverandre på en litt annen måte.

Salg og lønnsomhet er viktig, men våre mest verdifulle ressurser vil alltid være menneskene som jobber her

2021: Råd til deg som er leder

– Nå som vi har bevist at det er fullt mulig å levere resultater og gjennomføre prosjekter like godt som tidligere, er det mer rom for å gjenopprette alt det andre som gjør en arbeidsplass til noe mer enn et sted du bare jobber, sier Ingvild Araldsen Blom.

Hun har følgende råd for god ledelse i 2021:

  • Vær en trygghet. 2021 vil også være et år preget av usikkerhet. Det er din jobb som leder å skape trygghet gjennom tydelighet og gode rammer.
  • Se de ansatte. I år har du kanskje vært nødt til å prioritere å holde hjulene i gang, nå er det på tide å snakke med de ansatte om hvordan de trives, og hva du som leder kan gjøre for at hverdagen deres blir best mulig. Husk: Hold et ekstra øye med de yngste, spesielt de som begynte i jobben rett før eller under korona og kanskje ikke har et nettverk rundt seg.
  • Oppfordre til innovasjon. Forandring gir grobunn for innovasjon, dette er en tid for å være åpen for nye ideer og løsninger.
  • Ha det gøy! I Capgemini arrangerer vi en digital julegløggsamling før jul, men har utsatt den store julefesten til senere. Minn de ansatte om at denne tilværelsen bare er midlertidig, snart kan dere møte og ha det kjekt sammen igjen.
  • Hold kalenderen åpen. Hverdagen har blitt supereffektiv, og kalenderen er gjerne fullbooket fra morgen til kveld. Husk å booke litt «åpen tid» i kalenderen, så har du tid til en spontan kaffepause eller prat med en kollega.

– Selv har jeg som mål å være enda mer tilgjengelig i det nye året. Jeg skal ta den ekstra telefonen, ta meg tid til den praten ved kaffeautomaten, og la både kalenderen og kontordøra stå åpen når den tid kommer. Så håper jeg terskelen er lav for å stikke innom, avslutter Ingvild Araldsen Blom.