<konsulent>

Konsulent i it-bransjen? Da bør du ha disse egenskapene

Å være it-konsulent kan være både utfordrende og spennende, men det passer ikke for alle. Har du det som trengs for å lykkes?
in e
w
Lenke kopiert

Fremtidsrettede prosjekter og spennende karrieremuligheter i et yrke som spenner over en rekke interessante fagmiljøer … Det er ikke rart at det er attraktivt å være konsulent i it-bransjen.
Men hva slags bakgrunn bør du egentlig ha?

Utvilsomt er den formelle utdannelsen og kompetansen viktig i Capgemini. Som konsulent er uten tvil en fordel å ha noen tekniske fag i bunn.
– For å kunne være rådgiver for selskaper på toppnivå, må du ha kunnskap om statistikk, databruk og tekniske fag i vid forstand.

Likevel er det hvem du er som person, som teller mest:

– Personlig egnethet er det vi vektlegger mest, bekrefter Beate Nesheim. Hun er rekrutterer hos Capgemini, et av verdens største IT-konsulentselskap med over 250 000 ansatte globalt.

Samarbeid, ikke spisse albuer

Capgemini ser ifølge Beate etter kandidater som er engasjerte og gode i faget sitt, samtidig som de også kan dele kunnskap og se muligheter i samarbeid med andre.

– Vi er gode på å dele kunnskap. Her kommer du ikke opp og fram med spisse albuer, men ved å jobbe i team og bygge prosjekter sammen med kollegene dine. Hos oss har vi en flat struktur og er verken høytidelige eller jålete, sier Beate. Hun viser til en internundersøkelse som bekrefter at høy grad av kompetansedeling er en viktig trivselsfaktor blant de ansatte.

Endelig, hvis alle dine formelle kvalifikasjoner er på plass, hvordan bør du være som person for å lykkes som konsulent?

Du kan gjerne være «nerd», men du må kunne kommunisere tankene dine

Capgemini har identifisert sju verdier som spesielt viktige: Ærlighet, tillit, ydmykhet, lagånd, glede, frihet og vågemot.

– Vi går alltid ut fra disse verdiene når vi vurderer kandidater, understreker hun.

Her kan du se om konsulentyrket kan være noe for deg:

Dette er de 5 viktigste egenskapene

1. Brenne for faget
Du bør være initiativrik, engasjert i faget ditt og ha et genuint ønske om å videreutvikle deg. Som konsulent forventes det at du holder deg oppdatert på det nyeste som skjer innen feltet ditt, og at du aktivt benytter deg av muligheter for kompetanseheving og selvutvikling.
– Med tanke på ny teknologi som kundene våre kanskje ikke har tatt i bruk ennå, må vi som konsulenter likevel ha kunnskap om dette. Ikke minst evne å forklare systemet og mulighetene videre til kundene våre, sier Beate.

– Samtidig er vi i Capgemini opptatt av at de ansatte får muligheten til å utvikle seg og holde seg oppdatert innen fagområdet sitt. Derfor legger vi til rette for karriereplanlegging, sertifiseringer, metodeopplæring og deltakelse i faggrupper og kurs.

2. Være god til å kommunisere
Å kunne dele kunnskap og kommunisere tankene og ideene dine på en tydelig og god måte, er også svært viktig. Det er slik du aktivt kan bidra og bygge tillit i ledende fagmiljøer.
– Konsulentyrket kan passe for mange ulike type mennesker. Du kan gjerne være «nerd», men du må kunne kommunisere tankene dine videre til andre, både kolleger og kunder, fastslår rekruttereren.

3. Være en lagspiller
– Det er de ansatte som utgjør selskapet. I rekrutteringsprosessen ser vi derfor etter personer som trives med å jobbe i team og bygge noe sammen, sier Beate.
Hun leter derfor etter lagspillere, ikke verdensmestere. Viktige stikkord er ydmykhet, lagånd og å kunne se stort på ting. De samme egenskapene er viktige for kunne sette seg inn i, og forstå, kundens situasjon.

4. Kunne gå ut av komfortsonen
Er det én ting som er interessant, så er det kandidater som tør å utfordre seg selv, som viser vågemot og tar utfordringer.
– Hos oss er det bedre å engasjere seg, prøve og feile, enn ikke å forsøke, forsikrer Beate.
Som konsulent vil du også bygge egen kompetanse, så kanskje du tør å satse på en rolle som er ny for deg.
– Det kan være en java-utvikler som har programmert i tre år og som ønsker å bli prosjektleder, da har vi et løp for det. Du trenger ikke å jobbe med det samme resten av livet, sier Beate.

5. Tørre å by på deg selv
Glede og engasjement er også viktig i jobben. Personer som ikke er selvhøytidelige scorer høyt, et poeng Beate illustrerer med en historie fra kontorhverdagen.
– Det var rett før jul og noen av de nyansatte foreslo at vi skulle ha en stygg julegenser-dag på kontoret. Det slo an! Det begynte med noen få, men så spredte ordet seg, og alle stilte opp, CEO-en og flere av VP-ene, og mange av de som alltid går i dress. Det ble en morsom dag på kontoret, og sier mye om hvordan vi har det her, utdyper Beate.

Les også: Hva gjør egentlig en Software Engineer i Capgemini?

NB! Du må ikke kunne alt

For Capgemini handler det om å finne personer som kan fagområdet sitt godt, men ikke nødvendigvis de som kan alt.

– Søkere som har jobbet noen år, men ikke har erfaring som konsulenter, tror ofte det forventes at de må vite absolutt alt innen feltet sitt. Det stemmer ikke helt, husk at du vil ha et stort faglig nettverk bak deg. For deg som jobber i et mindre fagmiljø, eller kanskje er den eneste eksperten innen for eksempel Big Data der du er nå, kan det være spennende å komme inn i konsulentbransjen. Da får du muligheten til å arbeide med flere ulike virksomheter og metoder innen feltet ditt, i samarbeid med andre kunnskapsrike kolleger.

 

Beate Nesheim

  • Talent Acquisition Manager.
  • Har jobbet i Capgemini siden 2013.
  • Foto: Bianca Emilia Fjellstad