– Dette er en av våre viktigste kontrakter akkurat nå, sier Asle Kambuås. Han er regiondirektør for Capgemini i Trondheim.
Han snakker om samarbeidet med Statens Vegvesen, som i minst fire år fremover innebærer utvikling og vedlikehold av samfunnskritiske digitale tjenester og produkter.
Dermed trenger Capgemini nye kreative hoder, som kan være med på den enorme digitaliseringsprosessen.
– Sammen med Vegvesenet skal vi bruke ny teknologi og smidige metoder for å finne de beste løsningene, sier Kambuås, som nå skal bemanne flere team til ulike underprosjekter både i Oslo og Trondheim.
Målet er å forbedre infrastrukturen for veinettet i Norge.
Java: Smidig jobbing over tid
– Vegvesenet har et enormt omfang av data, leverandører og underleverandører. Vi skal utvikle og bygge komplekse løsninger med store datamengder, som er med på å gjøre trafikken tryggere, mer effektiv og dermed mer bærekraftig.
Asle Kambuås
- Utdannet ved Næringsakademiet fra 1998
- Leder for Capgemini i Midt-Norge
- Over 20 års erfaring fra konsulentbransjen, fra selskaper som EVRY, Advania og Lumagate
- Jobbet med skyteknologi i snart 10 år, og har gjennom Microsoft bistått selskap over hele Europa
- Verdsetter balansen mellom jobb og fritid
Noe du lurer på?
Capgemini har allerede et stort Java-miljø, og leter nå etter flere utviklere.
– Vi trenger frontend- og backendutviklere, utviklere med arkitektforståelse, UX-forståelse og testkompetanse, sier Kambuås.
Utviklerne blir organisert i faste team med opp til åtte personer, med ulike ansvarsområder.
– Her får man virkelig muligheten til å bruke agile verktøy for smidig utvikling over tid.
Altså er ikke dette en tradisjonell konsulentjobb, slik Asle Kambuås tror mange tenker at det betyr.
– Som Java-utvikler i Capgemini får du jobbe på store, langsiktige prosjekter. For eksempel med Vegvesenet, der vi nå trenger flere faste ressurser.
– Komplekst datasystem
En av dem som er i gang på Vegvesenet-samarbeidet, er Magnus Øye. Han var ferdig automasjonsingeniør med fordypning i robotikk og sanntidssystem fra NTNU sommeren 2020, og ble ansatt i Capgemini samme høst.
– Dette er et veldig interessant prosjekt, som byr på ulike utfordringer, sier 25-åringen fra Molde.
Han jobber fra Trondheim, hvor de har fokus på porteføljen innen Nasjonal vegdatabank, eller NVDB.
– Det er et datasystem med all info om det norske veinettet, som brukes aktivt for å forvalte veiene, forklarer Øye.
Systemet inneholder data fra alle veier i Norge som er mer enn 50 meter, både geometrisk og topologisk.
– I tillegg har Vegvesenet i overkant av 300 forskjellige fagdata knyttet til veier, med info som fartsgrenser, trafikkulykker, skilt, rekkverk og belysning. Alt er bygd opp rundt en sentralisert database og en datakatalog.
– Stor og viktig jobb
Denne databasen brukes som underlag når ulike produkter skal forvaltes og videreutvikles for Vegvesenet av Capgemini.
Totalt er det fem ulike produkter teamet i Trondheim jobber med nå, der Magnus Øye selv har ansvar for to av disse:
– Veikart og eksport er en offentlig tjeneste som presenterer data på kart. Plattformen har en ganske stor frontend-del, og ved hjelp av en lese-API blir utfordringen å håndtere og presentere store datamengder på riktig måte.
Han har også ansvar for en skrive-API, som skal verifisere at data som legges inn er riktig.
– Det er en stor og viktig jobb, der vi tilrettelegger for framtidens transportsystem. Det å utvikle og ta vare på veinettet på en profesjonell måte bidrar til tryggere trafikk og sikrere kjøretøy.
Systemet har mange eksterne brukere, som Nye veier og Kartverket.
– Det er derfor veldig viktig at systemet er oppe og kjører, og at det er korrekt data kommer inn i databasen.
– Løp og søk
Ruteplanlegging av fremkomst, og det at man velger smarteste vei, gjør dessuten at kjøringen blir mer effektiv.
– Dermed bidrar vi også til å fremme bærekraft og redusere klimautslipp. Det kjennes veldig meningsfylt, sier Øye.
Systemutvikleren setter pris på å jobbe med et så langsiktig prosjekt, og mener det finnes mange gode grunner til å søke seg til Capgemini akkurat nå.
– Det er kult å være en del av store nasjonale prosjekter, med mange faser i porteføljeforvaltningen og videreutviklingen. Det kommer mange nye bestillinger underveis, der vi er med på å ta beslutninger, for eksempel rundt hvordan de nye produktene skal settes sammen arkitekturmessig. Og det er rett og slett veldig gøy! avslutter Magnus Øye.