<teknologi>

Java-kampanjen vår vant gull i internasjonal kåring

Husker du Java-kampanjen fra sist sommer? Da Capgemini sendte en fysisk trojansk hest inn i utviklermiljøet med mål om å rekruttere nye hoder? Nå har kampanjen fått internasjonal oppmerksomhet.
in e
w
Lenke kopiert

Ved å utgi seg for å være Java-utviklere med en lidenskap for god kaffe ledet vi hundrevis av utviklere inn på Capgeminis stillingsutlysning. Nå har Hyper, byrået som stod for ideen og gjennomføringen av kampanjen, innkassert gull reklamekonkurransen International Content Marketing Awards.

Juryen var tydeligvis imponert: «Love, love, love! This is breaking the bounderies – a very unique and effective idea that I haven’t seen before, well done!»

– Det viktig for oss å prøve ut innovative og nyskapende måter å tiltrekke oss de riktige folkene på, og det syns vi denne kampanjen er et godt eksempel på, sier Rebecca Gustafsson, HR direktør i Capgemini Norge.

– Det er veldig motiverende at kampanjen får internasjonal oppmerksomhet som vi kan bruke videre i vårt arbeid med å tiltrekke oss de beste talentene i Norge, og internasjonalt, sier Java-teamleder Anders Snellingen.

Gikk du glipp av muligheten til en kaffe med våre rekruttere? Det er ikke for sent!

Oppdragsmengden for stor, og Java-teamleder Anders Snellingen tar gjerne en kaffe med utviklere som vil høre mer om prosjektene og miljøet i Capgemini. Foto: Oda Hveem

Skreddersydd kaffe

Kampanjen startet med at nettsiden javakaffe.no ble spredd på Reddit og LinkedIn av brukeren u/javakaffecrew som spurte etter utviklere som ville teste en ny kaffetype skreddersydd for utviklere.

Kaffen var angivelig et hobbyprosjekt i regi av en gjeng Java-utviklere som var lei av kjip, sur kontorkaffe. Nå hadde de bestilt opp en testbatch som de selv var veldig fornøyd med, og som de ønsket at flere andre utviklere også skulle teste. Etter å ha løst en gåte i Java kunne utviklerne bestille en gratis testpose av spesialkaffen. Sammen med kaffen fikk de også tilsendt en helt spesiell kaffekopp. Når koppen ble fylt av varm kaffe avslørte den en QR-kode som ledet til Capgeminis stillingsutlysning.

– Vi vet jo at dyktige utviklere stadig ringes ned av headhuntere og forfølges av digitale rekrutteringsannonser. Da blir det vanskelig å nå frem. Derfor valgte vi å snakke deres språk istedenfor, med kaffe! Stillingsannonse snek vi rett og slett inn, på trojansk vis, forteller Dennis Tönnkvist, kreatør i Hyper.

Fra denne siden kunne utviklerne bestille seg en kaffepose. Da fikk de samtidig en kopp som skiftet farge når den ble fylt med varm væske - og da kom QR-koden til syne.

Gode tilbakemeldinger

Kampanjen fungerte. Hele 227 utviklere bestilte kaffen, og 66 prosent skannet QR-koden og havnet på nettsiden. De brukte i snitt 6 minutter på stillingsannonsen.

Etter at stuntet var avslørt, fortsatte Capgemini kaffeprosjektet, nå under eget navn. Utviklere kunne fremdeles bestille gratis kaffe. Det eneste Capgemini ba om til gjengjeld, var å gi samtykke til å kontakte dem. Nærmere 200 hundre utviklere bestilte kaffe og ba om å bli kontaktet.

– Vi er tomme for kaffe nå, men fortsatt interessert i å snakke med utviklere som har lyst til å høre hva Capgemini har å tilby som arbeidsplass, sier Anders Snellingen.

Kommentarene som ble lagt igjen på siden tyder på at utviklerne synes det var litt artig å bli lurt:

«Sykt kreativt, og bare god stemning»

«Så moro! Smart måte å få markedsført seg på blant utviklere 😊👍»

«Morsom prank, og enda bedre kaffe. Positivt overrasket og bedre enn jeg hadde forventet. Tommel opp.»

«Kaffen var smooth»

«God kaffe og kult krus»

Ble du nysgjerrig på utviklermiljøet i Capgemini? 👇