Hva spør kundene egentlig om, hva forventer de – og kan vi levere i tråd med det de spør om? Dette er spørsmål som kverner i hodene på Capgeminis Bid Managere. En sylskarp gjeng som jobber med tilbud, prekvalifiseringer og komplekse salgsprosesser. Noen ganger jobber de måneder, til og med år, med samme tilbud. Andre ganger håndterer de raske prekvalifiseringer som leveres på bare noen uker.
Bid Managere, eller tilbudsledere, er helt avgjørende for å drive Capgemini fremover. Den jobben Bid Managere gjør, er med på å legge grunnlaget for hva Capgeminis konsulenter skal jobbe med fremover, og sikrer prosjekter som gir en spennende hverdag for de ansatte. Det handler om å holde tunga rett i munnen, tenke strategisk og smart, sette rammene for hva selskapet lover, sikre dokumenter og å finne de aller beste konsulentene til hver enkelt avtale.
Bid Manager – ansvarlig og objektiv
Senior Bid Manager Erik Andreassen (45) forteller om et stort konkurranseinstinkt, og at han gjerne vil vinne hvert eneste anbud:
– Samtidig kjenner jeg nok enda mer på ansvaret jeg har for at leveransene blir gode for kundene vi skal jobbe for. Min rolle er å være en objektiv part som tenker strategisk og kan balansere kundestrategi og leveranse med risiko og økonomi. Da må jeg spørre meg selv: Er dette riktig for Capgemini? Eller er dette noe vi ikke bør gå videre med, sier han.
Bid Manager er en mangefasettert stilling, og i Capgemini bør man ha kundeforståelse, bransjeforståelse, teknologiforståelse og økonomiforståelse for å håndtere den på en god måte. En Bid Manager bør vite hvorfor akkurat dette tilbudet er riktig for Capgemini og kunne vurdere hvilken risiko det utgjør for selskapet.
I skjæringspunktet mellom teknologi og forretning
Med 22 års erfaring fra IT-bransjen har Sivilmarkedsfører Andreassen bakgrunn fra både produkt- og konsulentselskaper. Han har jobbet med store, multinasjonale selskaper, med markedsføring, produktledelse og salgsledelse, og han har hatt flere kommersielle roller.
Jeg har alltid hatt god teknologisk forståelse og synes det er spennende å se hva teknologi kan gjøre, og hva slags verdi det skaper for kundene våre. Selv trives jeg aller best i krysningen mellom teknologi og forretning. I Capgemini får jeg brukt det overordnede, strategiske blikket mitt, og det finnes ikke to dager som er like. Alle tilbud er unike, og det gjør at jeg alltid blir utfordret og skjerpet.Erik Andreassen, Senior Bid Manager
Får innsikt i store, omfattende salgsprosesser
For Maren Vekseth Mediås handler jobben mer om prosjektstyring, innsikt, forståelse og kontroll. 32-åringen er ny i rollen som Bid Manager, men sulten på både erfaring og kunnskap. Hun kom til Capgemini etter markedsføringsstudier på BI og jobb som Key Account Manager i et Software-as-a-Service-selskap. I Capgemini får hun innsikt i store, omfattende salgsprosesser, samtidig som hun lærer en hel masse om bransjen og hvilke muligheter den har å by på.
– I Capgemini får jeg innsikt i en større verden. Det er en stor organisasjon med mange spennende fagområder, og Bid Manager er en perfekt rolle for å forstå bransjen bedre. Du blir godt kjent og har en bratt læringskurve, sier Vekseth, som forklarer at jobben også innebærer prosjektledelse.
– Jeg styrer store tilbudsteam og har mye å holde orden på, men jeg føler meg aldri alene. Jeg jobber med flinke folk og har alltid noen å lene meg på i prosessene, understreker hun.
– Leverer best mulig sammen
For en Bid Manager består hverdagen i å vurdere nye anbudsforespørsler, evaluere vinnersjanser og tilbudsstrategi, samt å være delaktig i beslutningen på om Capgemini bør delta i konkurransen. Når avgjørelsen er tatt, bygges et tilbudsteam som sammen skal stå for en best mulig leveranse. Bid Manageren er ansvarlig for hele prosessen, som å lage tilbud- og fremdriftsplaner, sørge for at deadlines overholdes, sikre strukturen i besvarelsen og sørge for at alle krav i tilbudet er besvart på best mulig måte. Tilbudslederen har også ansvaret for den interne godkjenningsprosessen og sørger for at sikkerhet, personvern og øvrige juridiske aspekter tas hensyn til, og at kundens forventninger ivaretas på best mulig måte.
– Jeg har jobbet med salg før, men her er det noe helt annet. Vi konkurrerer ikke internt. Alle er opptatt av at vi skal levere best mulig sammen, fastslår Vekseth Mediås.
Er du vår neste Bid Manager?
Capgemini har Bid Managere med ulik erfaring og kompetanse, og det er nettopp denne bredden som gjør oss unike. Nå trenger vi flere tilbudsledere på kontorene våre i Norge, både ferske og erfarne, og kanskje er det nettopp deg vi leter etter.
Høres dette spennende ut? Vi leter etter både senior tilbudsledere og deg med mindre erfaring.
Kontakt teamleder i Capgeminis bid office: janne-oren.antonsen@capgemini.com